Saturday, October 10, 2015

Bunga Orkid Harimau

Grammatophyllum, singkatan dalam perdagangan hortikultur sebagai Gram, merupakan genus 13 spesies orkid yang diketahui. Nama ini berasal dari 'gramma' dengan perkataan Greek (surat) dan 'phyllon' (daun), merujuk kepada tanda-tanda yang gelap dalam bunga. Ini genus epifit berlaku di hutan hujan yang tebal dari Indo-China, Indonesia, Filipina, New Guinea, dan pulau-pulau barat daya Pasifik.


Spesies menghasilkan beberapa racemes, yang timbul dari pangkal pseudobulb, dengan banyak kuning-hijau zaitun hijau, bunga berlilin dengan tanda ungu-merah gelap. The pseudobulbs adalah menyelubungi oleh sarung.

Ini adalah untuk orkid yang sangat besar, termasuk orkid gergasi (Grammatophyllum speciosum), dipercayai spesies orkid terbesar wujud sederhana. Pseudobulbs Its boleh tumbuh dengan panjang 2.5 m. Tumbuh-tumbuhan boleh berkembang menjadi kelompok gergasi seberat ratusan kilogram kepada satu tan. Akar membentuk berkas menakjubkan.

Orkid loceng lebih sederhana (Grammatophyllum Scriptum) adalah satu lagi spesies yang terkenal, dengan pseudobulbs 20 cm, yang berasal 3-4 gempal daun dengan panjang 1 m.

Grammatophyllum multiflorum adalah salah satu orkid paling lama mekar wujud: ia boleh menjadi mekar selama sembilan bulan. Lihat juga cuthbertsonii Dendrobium, yang bunga telah dilaporkan bertahan sehingga sepuluh bulan setiap satu.

'Mengais Tiger' Grammatophyllum adalah hibrid dari G. elegans dan G. fenzlianum.

Orkid Harimau
Orkid Harimau
Bagaimana Untuk Mengembangkan Orkid Harimau


Untuk penanaman orkid harimau, ada parameter yang harus diperhatikan, diantaranya:
Suhu: Orkid harimau akan bertolak ansur dengan haba musim panas yang besar selagi mereka mendapatkan sejuk, suhu malam sederhana (antara 50-65 darjah F.). Cuaca sejuk, malah kepada 28 darjah F. untuk beberapa jam setiap malam, tidak akan merosakkan tumbuhan yang menyesuaikan diri, tetapi apabila pancang tumbuhan atau bunga, ia perlu dilindungi daripada suhu di bawah 35 darjah F. Tidak kira, tumbuh-tumbuhan perlu sentiasa percuma fros.


Cahaya: Orkid harimau anda menikmati matahari pagi dan petang yang paling, namun perlu dilindungi daripada matahari tengah hari yang panas. Daun hijau muda dengan hanya sedikit kuning menunjukkan jumlah maksimum matahari kilang itu boleh mengambil, dan daun hijau gelap tidak menunjukkan matahari yang cukup.


Bunga Orkid Harimau
Bunga Orkid Harimau
Air: Penyiraman daripada Orkid harimau adalah satu perbuatan mengimbangi halus. Mereka tidak boleh dibiarkan kering, namun mereka tidak peduli untuk persekitaran yang basah akibat sama ada. Penyiraman sekali setiap tujuh hingga sepuluh hari adalah mengenai hak. Seperti segala-galanya, pertimbangan khas hendaklah diberikan bagi kesan pengeringan yang berbeza-beza ambien suhu udara dan kelembapan.

Makan: baja nitrogen tinggi (25-9-9) hendaklah digunakan dari Februari hingga Julai, manakala baja nitrogen rendah (6-25-25) hendaklah digunakan dari Ogos hingga Januari. Memberi makan satu sudu teh kepada gelen air sebulan sekali.

Repot: repot setiap dua hingga tiga tahun dari Februari hingga Jun medium yang penyaliran. Kulit halus sesuai di kawasan iklim panas sederhana, manakala yang lebih halus sederhana Mix Orchid berfungsi dengan baik di kawasan musim panas lebih panas.

1 comment: