Tuesday, October 13, 2015

Orkid Dendrobium dan Cara Penjagaan


Orkid dendrobium adalah orkid yang sangat menarik yang menjadikan menyesuaikan kapasiti habitat yang berbeza dan iklim juga kegemaran untuk beberapa penanam orkid dan pencinta orkid.

Daripada spesies itu sendiri, merupakan genus dendrobium sangat lengkap lebih dari seribu spesies atau subspesies yang berbeza. Pelbagai jenis dendrobium adalah epifit, yang bermaksud bahawa akar mereka tergantung dari pokok atau lithophytes apabila mereka.

Orkid dendrobium biasanya muncul dengan warna merah seperti merah jambu, oren dan ungu. Terdapat juga dendrobium putih bersedia untuk menghiasi rumah kita atau di taman.

Dendrobium
Satu perkara yang kita perlu ingat jika kita mahu berkembang dendrobium adalah bahawa mereka perlu disiram pada bulan-bulan musim bunga dan musim panas kerap. Pada lain dendrobium tangan orkid mempunyai sangat sedikit atau tiada air di musim musim sejuk.

Mungkin ciri yang paling penting dalam dendrobium adalah keupayaan untuk menyesuaikan diri dengan iklim yang berbeza dan persekitaran: kering dan panas bagi kawasan-kawasan padang pasir Australia Himalaya dan hutan hujan tropika. Ini menjadikan dendrobium, tidak seperti spesies lain orkid, akan dapat menerima dan haba sinaran langsung matahari tanpa kerosakan. Di samping itu, dendrobium memerlukan sejumlah besar haba dan cahaya.

Orkid Dendrobium
Orkid Dendrobium
Cara Penjagaan
Penjagaan orkid dendrobium tidak semudah menjaga semua spesies lain orkid. Mereka adalah pilihan yang biasa seperti bunga, kerana mereka adalah warna yang sangat cantik dan tersendiri dan batang kord. Buat dendrobium kecil sempurna orkid untuk majlis-majlis seperti majlis perkahwinan atau hadiah romantis yang baik.

Tetapi cukup dengan omongan, anda mahu belajar bagaimana untuk menjaga orkid dendrobium betul? Nah, anda tidak boleh gagal dengan nasihat berikut:

Cahaya
Ini orkid khas seperti cahaya, dan ia adalah penting bahawa mereka boleh mengekalkan pertumbuhan yang sihat. Masukkan cahaya yang terang, kepada 50 peratus matahari. Di dalam rumah, satu di timur, barat atau ringan teduh selatan tingkap. Di rumah hijau, kira-kira 30 hingga 50 persen matahari penuh. Di bawah lampu, empat mentol lampu 40 watt mentol terus kepada tumbuh-tumbuhan. Tumbuh-tumbuhan perlu dibangkitkan secara semula jadi, tanpa memerlukan seorang (banyak) gangguan dan hijau zaitun purata.

Suhu
Suhu penjagaan orkid dendrobium juga penting. Suhu adalah berkadar terus dengan jumlah cahaya, supaya kedua-dua mesti oleh itu lebih tepat. Sebagai garis panduan suhu di bawah 50F dan 90F di atas adalah idea yang baik. Sebaik-baiknya, terdapat perbezaan kira-kira 10 darjah antara siang dan malam.

Bunga orkid dendrobium
Bunga orkid dendrobium
Pengairan
Pastikan sama rata lembap manakala yang semakin meningkat secara aktif. Biarkan kering di antara air selepas pertumbuhan matang (ditunjukkan oleh daun terminal). Silap mata tersebut untuk memastikan ia lembap tetapi tidak terlalu basah.

Kelembapan
Dendrobium memerlukan 50 hingga 60 peratus. Di rumah, menarik dulang batu lebih basah. Rumah hijau, menggunakan humidifier jika keadaan terlalu kering. Dulang kelembapan boleh dibeli di kedai-kedai taman, tetapi ia adalah lebih baik dan lebih murah untuk membuat anda sendiri.

Pot
Setiap dua hingga tiga tahun adalah dijalankan sebelum pencampuran kehilangan konsisten (rehat). Pot teguh di tengah-tengah supaya pengudaraan dan saliran yang mencukupi, supaya ada ruang yang cukup untuk pertumbuhan dalam dua tahun. Dendrobium tumbuh terbaik di dalam pasu kecil untuk saiz sistem. Untuk dendrobium lebih baik penjagaan orkid tetapi tidak repot tidak perlu, kerana ini akan menyebabkan lebih berbahaya daripada baik.

No comments:

Post a Comment